Freddie Kruv tijdens Hyperlab

Op 15 april organiseert het Entrepot opnieuw een editie van Hyperlab, een minifestival waarin de atelierwerking van Het Lab de grenzen doet vervagen tussen print en sound, tussen analoog en digitaal, tussen toeschouwer en maker. Dit jaar kregen enkele jonge artistiekelingen de kans om een eigen project uit te werken en te presenteren tijdens het festival. Een daarvan is Brecht Vanhoutte, alias Freddie Kruv.

Image3

Brecht Vanhoutte is kunstenaar met een focus op het audiovisuele. Hij is geboren en getogen in Brugge, waar hij studeerde aan de Stedelijke Academie. Op 18-jarige leeftijd studeerde hij af van het Deeltijds Kunstonderwijs in de richting animatiefilm. Een jaar later ook van het Voltijds Kunstonderwijs in de richting Audiovisuele Vorming. Ondertussen werkte hij als freelance fotograaf en videograaf, al gebruikt hij die laatste term zelf niet zo graag, het is volgens hem zijn stiel niet. "Ik denk niet dat ik per se de beste all-in-one filmcrew ben, ook al heb ik dat wel heel veel geprobeerd. Ik heb altijd mijn camera zelf willen doen en kon het niet echt loslaten. Op dit moment besef ik wel dat ik mij liever focus op het schrijven en realiseren, voor camera moet ik andere mensen vertrouwen,” aldus Brecht.

Waar kunnen mensen jou van kennen?

Brecht: “Ik denk dat de meeste mensen mij kennen als freelance fotograaf, de persoon die rondloopt met zijn camera en flitst wanneer het nodig is. Ik doe dit vooral voor vrienden en bands zoals The Christian Club, Kakapunk, Barno Koevoet & De Duimschpijkers en alle projecten die in dezelfde kringen liggen. Op feestjes is het dan vooral Club Stout of afterparties van evenementen waar ik zelf aan mee deed. Ik heb veel aan Het Entrepot te danken, voor hen heb ik veel opdrachten mogen doen. Ik ben ook Tank-resident geweest, daar hebben veel mensen mij erkend. Tijdens het URB-festival van 2019 werd er voor de eerste keer werk van mij getoond. Ik heb toen analoge prints op A1-formaat tentoongesteld in een wasserette. Ik denk dat ik één van de laatste personen was die DOKA-technieken leerde tijdens de lessen fotografie in de academie en heb dat daar dan ook gebruikt.”

Image1

Wat ga je doen op Hyperlab?

Brecht: "Hyperlab gebruik ik als test voor mijn onderzoek als regisseur. Ik doe een onderzoek naar interactieve en participatieve cinema. Dat betekent dat ik mijn productie openbaar en toegankelijk maak voor andere mensen om hun eigen inbreng en creativiteit te stimuleren. Daarin zoek ik dan ook de grens op van mijn rol als regisseur en wat mijn kracht of stem dan nog is. Ik zorg ervoor dat ik niemands deel steel en vraag niet aan de mensen ‘maak nu maar mijn film’. Het is een zoektocht naar welke inhoud dit kan brengen, wat ik deel met deze mensen en wat er samen uitbloeit. Ik heb ‘danszaal 2’ gekregen als ruimte en vul deze helemaal in onder mijn artiestennaam Freddie Kruv. Ik doe dit met twee dingen: een interactieve filmset en een fotostudio. De filmset dient dus als test voor mijn grote onderzoek. Er wordt een camera geplaatst die de ruimte gaat scannen in de vorm van een webcam. Met alle informatie die de camera leest ga ik een onderscheid kunnen maken tussen de ruimte en de mensen die er in lopen. Al die data ga ik visualiseren en er een soundscape mee creëren. In de fotostudio ga ik met een technische camera foto’s nemen direct op fotopapier, die de mensen zelf kunnen ontwikkelen. Het is dus een samenspel tussen interactief en belonend."

Van waar de naam Freddie Kruv?

Brecht: "Mijn vader, Frederik Vanhoutte, is kunstenaar onder artiestennaam 'Winterbloed'. Er waren ooit een vijftigtal namen die plagiaat pleegden met het werk van mijn vader. Ze verkochten nepwerk onder andere namen en hebben daar toen heel veel geld aan verdiend. Hij kwam dat te weten, waardoor toen een hele lijst namen gevonden, verbannen en verwijderd werd. De laatste naam op die lijst was 'Freddie Kruv', wat eigenlijk een lelijke vertaling is van Frederik en bloed naar het Bulgaars. Mijn producer zei dat ik niet echt een internationale naam heb, waarna ik dus besliste om Freddie Kruv te gaan gebruiken."

Image0

Op dit moment werkt Brecht voor Ruben Van Leer in Amsterdam. Een gekende regisseur die al heel wat mooie projecten op zijn naam staan heeft. “Zijn projecten inspireren mij en liggen in het genre van wat ik wil maken. Ik heb hem gecontacteerd met de vraag om eens te praten over mijn volgende project en of hij mij daarin wou begeleiden als mentor. We zijn toen samen een koffie gaan drinken, wat leidde tot een jobaanbieding om samen te werken aan zijn scenario’s. De persoon die mij dingen bijleerde, zorgt er nu dus voor dat ik kan blijven overleven als kunstenaar.”

Ondanks het feit dat Brecht al in verschillende Belgische grootsteden vertoefde, blijft hij altijd terugkomen naar Brugge. "Ik denk dat ik hier nog steeds de beste kringen heb om mezelf te ontplooien en mijn werk te realiseren in deze fase. Toen ik besloot om iets groots te maken, realiseerde ik me dat ik dat ook terug kon gaan vinden in Brugge. Dat ik iedereen kon betrekken waarvan ik heb geleerd. Brugge wordt volgens mij gedragen door de mensen die hier zijn en de kleine creatieve familie die we hebben. Niet dat ik iedereen ken bij naam, maar ik ken wel veel mensen van gezicht. Mensen die enkel eens lachen en anderen die wel eens komen praten.

En de mensen die ik wel ken bij volledige naam of mensen waar ik de mama’s en papa’s van ken, dat is voor mij het mooiste aan Brugge. Iedereen houdt zich hier vast aan elkaar om te kunnen overleven in wat ze allemaal doen. Van schilderkunstenaars tot muzikanten die zich openbloeien en met veel liefde blijven. Ik zie Brugge als een collectief huisje voor iedereen die hier is ontplooid en dat hebben we allemaal samen gedaan."

Image2

Instagram @freddiekruv

Tekst: Marjolein Velleman, Beeld: Freddie Kruv.
Uit BLVRD Magazine editie: #33.

Uw browser wordt niet ondersteund, schakel over naar een andere voor een optimale ervaring.