De Belgische producer en dj Gaël Ribas – beter bekend als Gaāl – is geen onbekende in de underground technowereld. Als medeoprichter van het Brugse collectief Kollektiv stond hij mee aan de wieg van de lokale technoscene. Maar Gaāl is meer dan een dj die een feestje op gang trekt. Zijn stijl is gelaagd, introspectief en doordacht. Iets tussen beweging en verstilling in. Op 8 augustus verschijnt zijn langverwachte debuutalbum From Another Form op het label van technoveteraan Marco Bailey. Een plaat die zich niet zomaar laat samenvatten, maar wel gehoord moet worden.
Geen standaard techno
Hoewel Gaāl geworteld is in hypnotische, minimalistische techno, trekt hij zich weinig aan van conventies. “Mijn inspiratie komt zelden uit techno zelf”, zegt hij. “Ik luister thuis eerder naar Depeche Mode, Anne Clark, Moby, Massive Attack en soortgelijke oudere elektronische acts – maar net zo goed naar alternatieve en niche-artiesten, zowel oud als nieuw, en vaak ook ver buiten de elektronische muziek. Vaak muziek waar een verhaal in zit, een zekere melancholie. Techno kan me live wel triggeren, maar thuis zoek ik het vaak elders.”
Die brede invloed hoor je ook terug op zijn album. From Another Form is geen verzameling clubtracks, maar een zorgvuldig opgebouwd geheel. Ambientlagen, gebroken ritmes, elementen van drum&bass en subtiele melodieën wisselen elkaar af. “Als je alleen straight forward techno zoekt, zal deze plaat waarschijnlijk niets voor jou zijn,” zegt hij eerlijk. “Maar wie houdt van muzikale spanning, krijgt een verhaal dat zich laag per laag ontvouwt.”
Creatie in golven
Het creatieproces van Gaāl is er eentje van pieken en pauzes. “Als ik inspiratie voel, moet alles er meteen uit. Dan sluit ik me op in mijn studio, en weet mijn vriendin dat ze me met rust moet laten (lacht). Maar daarna kan het evengoed maanden stil zijn. Ik laat dat gewoon gebeuren.”
Hij noemt het zelf ‘de platen even in de frigo leggen’. Tijd geven. Rijpen. “Sommige artiesten willen snel releasen, maar ik moet kunnen broeden. Tracks loslaten, opnieuw oppikken, elementen schrappen of toevoegen. Dat is mijn manier van werken.”
Het album ontstond dan ook geleidelijk. “Een van de eerste nummers heb ik twee jaar geleden
gemaakt, het laatste pas vier maanden geleden. Soms komen dingen heel snel, soms blijven ze liggen tot het juiste moment.”
Van Brugge tot Materia
De stap naar een volwaardig album kwam eerder vanzelf. “Ik had eerst een paar releases op eigen houtje uitgebracht via Bandcamp, en later tracks via labels op VA’s – compilatiealbums met verschillende artiesten. Een logische volgende stap zou een EP geweest zijn, maar ik had zoveel materiaal dat goed samenklikte, dat een album logischer aanvoelde.”
Dat het album verschijnt op Materia, het label van Marco Bailey, is een verhaal op zich. “Marco Bailey draaide een paar jaar geleden op Kollektiv, en sindsdien hielden we contact. Ik had hem het volledige album doorgestuurd, met de gedachte dat hij er misschien een paar tracks zou willen uitpikken voor een EP. Maar hij vond het in z’n geheel zo sterk dat hij meteen alles wilde releasen.”
Het wordt zelfs meer dan een digitale release: er komt ook een vinylversie met vijf zorgvuldig geselecteerde tracks. “Dat had ik totaal niet verwacht, zeker niet op Materia. Maar Marco is iemand die net als ik gelooft in het belang van artistieke vrijheid en evolutie. We zitten op dezelfde golflengte.”
Niche met een missie
Gaāl beseft dat zijn muziek niet voor iedereen is. En dat is net de bedoeling. “Mijn muziek is niche, en daar heb ik vrede mee. Ik maak geen tracks om een breed publiek te plezieren. Als ik 80% van de massa niet bereik, maar wél die 20% die het écht voelt, dan ben ik tevreden.”
Zijn album voelt voor hem als een kantelpunt. “Ik heb optredens de laatste tijd beperkt aangezien ik eerst en vooral met nieuwe muziek wilde komen. Dit album voelt dan ook anders dan eerdere releases: het is een werk waarvan ik voelde dat ik het móést maken – een statement om mezelf opnieuw te positioneren binnen de scene.”
Over de staat van techno
Over de huidige elektronische muziekscene is hij tegelijk hoopvol en kritisch. “Sinds corona zijn er veel nieuwe dj’s bijgekomen, maar ik merk dat de diepgang soms ontbreekt. Er wordt veel gekopieerd, en te weinig verkend. Je moet de geschiedenis kennen, begrijpen waar je muziek vandaan komt.”
Zijn advies aan jonge dj’s of producers is duidelijk: “Verdiep je. Volg tutorials, lees handleidingen, ontdek alles van je software. Zoek uit waar je favoriete sound vandaan komt. En vooral: maak je eigen verhaal. Laat je niet te veel leiden door sociale media of trends. Het is meer dan wat knoppen draaien.”
Zelf noemt hij zich een trage leerling. “Ik moet veel herhalen, uitproberen, zoeken. Maar eens iets lukt, blijft het voor altijd zitten. In het verleden had ik vaak moeite om projecten effectief af te werken. Marco heeft me uiteindelijk een deadline gegeven voor dit album, en dat heeft me geholpen om het ook echt af te ronden. Maar ik zou nooit iets releasen waar ik niet volledig achter sta.”
Kollektiv 2.0
Naast zijn solocarrière broedt Gaāl ook op de terugkeer van Kollektiv, zijn partyconcept dat sinds 2016 actief was in Brugge. “We zijn ooit begonnen (uit frustratie) omdat de scene in onze regio eerder schaars was en omdat er in Brugge amper ruimte was voor techno. Via Kollektiv wilden we dat aanwakkeren en artiesten zoals ook mezelf een podium geven.”
De formule sloeg aan: verschillende technonachten in Brugge, en zelfs een uitverkochte avond in Kompass Club in Gent. Maar door corona kwam alles tot stilstand. “In 2026 bestaat Kollektiv tien jaar en dat wil ik niet onopgemerkt laten voorbijgaan. Ik ben volop een terugkeer aan het plannen met een vernieuwde aanpak. Meer hierover binnenkort!”
Tekst: Sanne De Muynck Foto's: Isaac Ponseele
Uit BLVRD Magazine editie #47