De kroket van de toekomst wordt gemaakt in Brugge

Zeewier wordt soms het voedsel van de toekomst genoemd. Daarom werd februari 2022 uitgeroepen tot algenmaand in Vlaanderen. Zeewier is voedzaam en duurzaam, maar staat doorgaans nog niet op het menu van de Vlaming. Daar zou de zeewierkroket van Nomet, ontwikkeld door foodie en diëtiste Mona Delagrange (28), weleens verandering in kunnen brengen. Gedreven door nostalgie ging ze op zoek naar een plantaardige variant voor haar verloren jeugdliefde, de garnaalkroket. Na veel experimenteren en uitvoerig proeven, ontdekte ze de perfecte formule. Maak kennis met de vrouw achter de zeewierkroket.

Nostalgie

Al van jongs af aan paste Mona haar voedingspatroon stapsgewijs aan. Ondertussen is ze al vijf jaar overtuigd veganist. Enerzijds voor de dieren en anderzijds omdat dierlijke producten een aanzienlijke impact uitoefenen op het milieu.

Wel herinnert ze zich de smaken uit haar kindertijd nog heel goed, toen ze nog vlees en vis op haar bord kreeg. Zoals de smaak van garnaalkroketten, haar lievelingsgerecht als kind. Hoewel het aanbod plantaardige producten de laatste jaren ontzettend gegroeid is, vond ze tot voor kort geen alternatief dat aan die herinnering kon tippen. Dan maar zelf aan de slag, dacht ze.

Van imitatie naar innovatie

Initieel speelde Mona met het idee om de smaak van garnaalkroketten na te bootsen. Algen worden namelijk vaak gebruikt als toevoeging aan vegan producten om een zilte smaak te creëren.

2021 11 07 Mona BLVRD 4 DSC08367 Edit

Maar ze stapte vrij snel van dat idee af. Haar kroket hoefde helemaal geen imitatie te zijn, integendeel. Waarom niet een vernieuwende, frisse creatie uitwerken die even goed smaakt, of zelfs nog beter? Zo besloot ze om het zeewier de ster van de kroket te maken. Voor sommigen klinkt zeewier misschien nog wat exotisch, maar het bewijst een verrassend, smaakvol en gezond ingrediënt te zijn. Omhuld als kroket weet Mona zelfs de meest kieskeurige eters - wat Mona trouwens zelf toegeeft te zijn - te overtuigen. Het is bovendien een duurzaam en lokaal product, iets waar de jonge ondernemer veel belang aan hecht.

Experimenteren in volle lockdown

Mona houdt van experimenteren in de keuken. Dat doet ze al van jongs af aan. Toen ze haar zoektocht naar het perfecte kroketje startte, bevonden we ons middenin de tweede lockdown. Dat betekende plots een zee van tijd. Tijd om achter het fornuis te kruipen, in haar geval. Bovendien was ze, na drie jaar in het buitenland te wonen en werken, net verhuisd naar Brussel voor haar nieuwe job aan de VUB. De extra vrije tijd bracht één groot voordeel met zich mee: al haar aandacht ging onverdeeld naar het ontwikkelen van de zeewierkroket. Na heel wat testen vond ze het perfecte recept. Haar experiment was geslaagd en haar doel bereikt: een waardig alternatief creëren voor de garnaalkroketten die ze zo lang had moeten missen. Het was oorspronkelijk niet de bedoeling om een product te ontwikkelen dat ze op de markt zou brengen. Maar de zeewierkroket bleek te goed om voor zichzelf te houden.

Kennis van zaken

Naast enthousiasme en nieuwsgierigheid beschikt het brein achter Nomet ook over de knowhow, want ze is diëtiste en toxicoloog van opleiding. Ze heeft ervaring binnen grote internationale bedrijven in de voedingssector en werkte op haar vorige job ook mee aan onderzoek naar - je raadt het nooit - microalgen. Uit die combinatie van kennis en passie kon er alleen maar magie ontstaan.

Sprong in het diepe

De eerste stap was om te onderzoeken wat anderen van de zeewierkroket vonden. Ze liet vrienden en familie proeven en ging aan de slag met hun feedback. En jawel, ook zij waren fan van haar creatie. De vele positieve reacties trokken haar over de streep. Ze waagde de sprong en startte haar eigen bedrijfje op, dat ze de catchy naam Nomet gaf.

2021 11 07 Mona BLVRD 3 DSC08360 Edit

De krokettenspecialist ging vervolgens op zoek naar een professionele keuken in Brugge, de stad waar ze opgroeide en haar hart verloren heeft. Ze vond haar plekje in een tijdelijk deelkeukenproject van De Republiek. Ze lanceerde een webshop en zo ging de bal aan het rollen. Na enkele maanden liep het project van De Republiek af en moest ze een nieuwe ruimte zoeken waar ze haar zeewierkroketjes met liefde kon bereiden. To the rescue: Lander Hoornaert, de oprichter van Lust Food, een cateringbedrijf dat inzet op bewuste voeding en seizoensgebonden gerechten serveert.

Ode aan zeewier

Nomet staat voor duurzaam genieten. Smaakvolle kroketjes met plantaardige en overwegend biologische ingrediënten die zo weinig mogelijk voedselkilometers hebben afgelegd. Het zeewier koopt Mona aan in Nederland, waar het in de Oosterschelde gekweekt wordt. In België is zeewier namelijk nog niet te verkrijgen voor commerciële doeleinden. De smeuïge vulling van haar kroketjes maakt ze op basis van haverdrink. Hoe ze de kroketjes zo krokant krijgt, verklapt ze niet.

De jonge ondernemer bewijst dat plantaardig eten helemaal niet saai hoeft te zijn. Geef toe, wie houdt nu niet van een knapperig kroketje? De producten worden bovendien helemaal handgemaakt. Dankzij Mona’s achtergrond in de voedingssector kon ze ook de volledige productontwikkeling voor haar rekening nemen. Bewonderenswaardig, als je het ons vraagt. Voorlopig is Nomet het bijberoep van Mona, maar daar zou weleens verandering in kunnen komen.

Advies van een jonge ondernemer

Speel je zelf met het idee om een onderneming op te starten? Dan heeft Mona een tip voor jou: blijf niet bij de pakken zitten. Durf te doen. Er bestaat geen handleiding voor ondernemen, maar go with the flow en praat met andere ondernemers.

Bestellen bij Nomet

Komt het water jou al in de mond? Je kunt de verse artisanale zeewierkroketjes online bestellen via de webshop. De diepgevroren kroketten zijn te koop bij Forrest Food in Sint-Kruis en KarmaMarkt (verpakkingsvrij) in Brugge Centrum.

Laat het smaken!

Contact

www.nomet.be
@nomet.zeewierkroket
facebook.com/nometbelgie

Tekst: Ellemijn Van Puymbroeck, Beeld: Atlesque
Uit BLVRD Magazine editie #26

Uw browser wordt niet ondersteund, schakel over naar een andere voor een optimale ervaring.