Soundcast, het jongerenplatform van Concertgebouw Brugge, interviewde Rakhi Singh, een veelzijdige topvioliste die langskomt tijdens het Têtes-à-têtes-festival in op vrijdag 20 februari 2026. Tijdens het Têtes-à-Têtes-festival draait alles om intieme concerten: van romantische koppels tot muzikale blind dates. De Lantaarntoren van het Concertgebouw wordt in februari voor één maand omgetoverd tot een gezellige huiskamer.
Soundcast greep de kans voor een ‘tête-à-tête’ met een absolute topper op het programma: Rakhi Singh. Deze Britse violiste staat bekend om haar grensoverschrijdende stijl waarbij ze moeiteloos Bach en hedendaagse klanken aan elkaar weeft. Ze werkte samen met iconen als Björk en Philip Glass, en was recent nog te horen op het laatste album van GoGo Penguin. Soundcasters Amélie en Camille gingen met haar in gesprek over haar komst naar Brugge.
Hoe maakte je voor het eerst kennis met viool?
‘Het exacte moment kan ik me zelfs niet herinneren omdat ik zo jong was. Mijn moeder is leerkracht viool en piano en was heel actief in de muzikale community, dus ik groeide ermee op. Thuis was er altijd muziek.’
En wanneer wist je dat je een professionele muzikante wou worden?
‘Als jongvolwassene was dit voor mij een evidentie, omdat ik als tiener al succesvol deelnam aan wedstrijden en veel optredens deed. Het echte besef kwam pas als volwassene. Ik stelde me de vraag of dit nu echt wel is wat ik voor de rest van mijn leven wil doen. Ik heb daar wel even mee geworsteld maar toen realiseerde ik me dat ik enorm houd van mijn instrument en het performen. Het leert je zoveel over wat het betekent om mens te zijn.’
Voor mij is muziek niet enkel een performance, het is een reis tussen kwetsbaarheid en groei.
- Rakhi Singh
Het is inspirerend dat je ‘kwetsbaarheid’ noemt en het ombuigt naar iets positiefs.
‘Wat ons eigenlijk verbindt, zijn onze kwetsbaarheden. We zijn geen robots. Zeker in kunst zijn het onze sterktes én onze kwetsbaarheden die ons maken tot wie we zijn. Je wil je veilig voelen in je omgeving, maar je wordt ook uitgedaagd. Het is oké om fouten te maken. Maar als je door die angst heen stapt en hem omarmt, wordt het een kracht. Mijn angst is niet het eindpunt. Ik ga erdoorheen naar iets positiefs. Daar is zeker ook een portie moed voor nodig. Maar dat is wat artiest zijn voor mij betekent: je kwetsbaarheden durven tonen en zo je stem vinden.’
Je wordt wel eens omschreven als innovatief en baanbrekend. Ben je het hiermee eens?
‘Voor mij stopt het niet zomaar bij Mozart, Brahms of Beethoven, hoezeer ik ook van hen houd. Er is zoveel meer. Zelf ben ik half Indiaas en groeide ik thuis op met Indiase muziek. Muziek is taal. En die taal vertelt enorm veel over mensen en hun cultuur. Het roept ook beelden op die je vaak niet onder woorden kan brengen. Bij mijn zoektocht naar muziekstukken denk ik ook na over de opbouw van het programma. De volgorde doet zoveel, want als ik de stukken anders zou ordenen, zorgt dit voor een volledig andere beleving. Vaak vergelijk ik dit met een menu: als je start met steak en dan ijs, zal de ervaring anders zijn dan wanneer je begint met een voorgerecht en dan pas steak en dessert eet.
Welke muziek kunnen we verwachten?
‘Mijn repertoire is zeer gevarieerd, het gaat van Bach en barokmuziek, tot het andere uiterste, een soort spectrale en impactvolle muziek zoals de werken van Julia Wolf. Die laatste werken zijn zo donker dat het voelt alsof ze tot het centrum van de aarde gaan. Voor sommigen zal dat contrast misschien wat oncomfortabel zijn, maar dat is net wat me zo aantrekt want je kan pas groeien als je je openstelt voor nieuwe dingen die misschien onwennig aanvoelen.’
Je zal ook een nieuw werk van de Vlaamse componiste Ellen Jacobs spelen. Hoe verloopt de samenwerking met haar?
‘Ellen kende ik nog niet, maar ik vertrouwde er meteen op dat ik samen zou geplaatst worden met een briljant persoon. Ellen kwam zelfs al naar Manchester, waar we samenwerkten in mijn living.
Haar klankwereld is heel uniek, ze werkt met geluiden die we vaak over het hoofd zien. Het voelde meteen goed. Ik ben echt geïntrigeerd omdat haar klankwereld heel anders is.’
In de Têtes-à-têtes-reeks staat connectie met het publiek centraal, hoe zoek jij die op?
‘Voor mij draait de hele ervaring van mijn performance over connectie. Ik zoek ze al op van zodra ik het podium op wandel, door het publiek aan te kijken en mezelf af te vragen wie er allemaal aanwezig is. Ik praat ook met de mensen. Maar ook in tegengestelde richting is een concert een moment van delen met elkaar. Het publiek luistert, absorbeert en geeft warmte terug.’
Wat is je boodschap aan jonge mensen op zoek naar hun plekje in deze rumoerige wereld?
Creativiteit gaat niet over ‘fearless’ zijn, maar over de moed vinden om angst recht in de ogen te kijken om zo te groeien en je eigen stem te vinden.’
Kom op 20 februari naar het Concertgebouw Brugge om samen met Rakhi die reis langs angst, kwetsbaarheid en groei te beleven. Als jongere (tot 26 jaar) kan je dit concert meepikken voor slechts € 7.
Kom voor de muziek. Blijf voor de moed.
Tekst: Amelie Ascoop & Camille Dufoort. Foto: Manchester Collective BR.
Uit BLVRD Magazine editie #49.