Underneath the Shade We Lay Grounded

Op 25 juni gaat er in het Sint-Janshospitaal een nieuwe expo van start. In ‘Underneath the Shade We Lay Grounded’ van Otobong Nkanga (1974, Kano, Nigeria) krijgt het publiek de kans om te helen en meer in het ritme van de natuur te komen of om tijdens het openingsfeest gewoon te genieten van goede muziek, heerlijk eten en zintuiglijke kunst. BLVRD kon Pamela Evbuomwan (projectcoördinator bij Culture Crossing) en Lieven De Visch (Coördinator Publieksbemiddeling bij Musea Brugge) aan de haak slaan om ons wat meer te vertellen!

52035358806 5e5b0127e0 o

Wat kunnen jullie vertellen over de tentoonstelling?

Lieven: Otobong Nkanga is een hedendaagse, Belgisch-Nigeriaanse kunstenares die in het Sint-Janshospitaal haar expositie ‘Underneath the Shade We Lay Grounded’ gaat organiseren. Haar werk bestaat voornamelijk uit installatiekunst (denk: grote wandtapijten of landschapsinstallaties), maar ook poëzie. De rode draad in dat geheel is het concept van aarding en heling. In essentie wil ze van het hospitaal opnieuw een plek van heling maken.

Pamela: Met helen bedoelen we hier niet het klinische concept van genezing, daar willen we weg van. Ik zag het voornamelijk als mentale toestand aankaarten en vertalen in kunst. Op die manier is het meer een proces van helen en loslaten. Door met verschillende zintuigen en media de dialoog aan te gaan, wil ze dat bereiken.

Lieven: Die aanpak staat ook centraal in haar werk. De tentoonstelling is niet zozeer conceptueel, maar zintuiglijk opgezet. Het is kunst die je moet voelen en die niet per se erg abstract tot stand komt. Het gaat om ‘grounden’.

Vanwaar komt dat idee van grounden precies?

Lieven: Dat idee springt voort uit New Materialism, kortweg gaat het over de materie en is het dus gegrond. Bij Otobong komt dat tot uiting in een soort idee van materiële continuatie: leven gaat niet per se dood maar zet zich gewoon voort in andere vormen. Een van haar kunstwerken bestaat bijvoorbeeld uit een oude boom die nieuw leven krijgt in een sculptuur.

Pamela: Daarnaast komt dat aspect van heling en genezing opnieuw spelen. Niet enkel mensen zijn ziek, maar ook de aarde zelf moet genezen.

Lieven: Ja! Al die aspecten zijn ook nadrukkelijk aanwezig in de tentoonstelling. Zo zullen er bijvoorbeeld tapijten zijn die je kan meenemen in de tentoonstelling om tijdens je bezoek even te rusten; te gaan zitten en jezelf terug te gronden. Zo nodigt ze uit om te vertragen en terug tot de aarde te komen.

Het Sint-Jan heeft een lange en interessante geschiedenis, wordt die verwerkt in de expo?

Lieven: Ja! Ons eerste gesprek ging door in de kruidentuin en Otobong was erg gefascineerd door die kruiden en het gebruik in geneeskunde. In de kruidentuin komt dan ook een textielsculptuur met een gedicht op. Daarnaast komt die link ook sterk voor in de 'Anamnesis'-sculptuur. Die wordt gemaakt uit de kruiden, specerijen en andere goederen die vroeger in Brugge verhandeld werden. Zo wordt die link dus echt duidelijk en is er ook wat kritiek op de Noord-Zuidverhoudingen. Het blijft echter een associatieve band die niet expliciet benoemd wordt.

52035359161 43f7c625ec o

De tentoonstelling lijkt mij erg open voor allerlei publieken op die manier, is die laagdrempeligheid bewust?

Pamela: In mijn ogen is de laagdrempeligheid van de expo afhankelijk van de interpretatie. Zelf interpreteren wat de kunst betekent, zorgt ervoor dat je zelf kiest hoe laagdrempelig de kunst is. Otobong schuift ook zelf geen interpretatie naar voren, maar laat het vooral over aan de toeschouwer.

Lieven: Ik zou niet zeggen dat de tentoonstelling bewust een lage drempel nastreeft, maar Musea Brugge probeert wel stappen te zetten om opener te zijn naar het grotere publiek. Daarom hebben we onze opening ook als een feestje georganiseerd.

Feestje?

Pamela: De expositie opent in het begin van de zomer en we willen op die mindset inspelen met een open-air, wat natuurlijk een expertise van DO vzw is. Daarnaast is het ook een perfecte gelegenheid om mensen wat voor te stellen aan Otobongs Nigeriaanse achtergrond op een respectvolle en interessante manier, zonder te essentialiseren of het er vingerdik op te leggen. Mensen kunnen dus hedendaagse afrobeats verwachten zoals DJ Saidou en Déliciaz, wat perfect in lijn ligt met het vakgebied van Culture Crossing. Maar ook klassiekere Nigeriaanse muziek zoals Fela Kuti zal er te vinden zijn. Daarnaast hebben we ook Nigeriaanse catering ingehuurd dus je kan uitkijken naar onder andere Jollof rice, Plantains en Yam fries. Het belangrijke is dat het toegankelijk en open is en dat er verbinding kan gebracht worden!

Lieven: Ja, de nieuwe werking van Musea Brugge staat voorop. We willen alle drempels laag houden en de mensen bereiken die we anders missen. Het is niet gemakkelijk om mensen in een museum te krijgen. Daarom ambiëren we niet zomaar een museum te zijn, maar een actieve, dynamische speler op het veld. Dat gaan we doen door evenementen te organiseren en samenwerkingen aan te gaan om uit dat oude stramien te breken.

‘Underneath the Shade We Lay Grounded’ van Otobong Nkanga opent op 24 juni in het Sint-Janshospitaal met een open-air en is een perfecte manier om de zomer in te zetten. Die avond kan het museum ook vanaf 20.30u gratis bezocht worden.

Tekst: Nicholas Vandenbussch
Uit BLVRD Magazine editie #28

Uw browser wordt niet ondersteund, schakel over naar een andere voor een optimale ervaring.