Textuur en kleur in Muziek: Esinam

Esinam is een ontluikende artieste uit Brussel. In een intuïtieve mix van verschillende stijlen, invloeden en genres schept ze soundscapes die je meenemen naar een andere wereld. Elektronisch, jazz, hiphop en afro vinden allemaal naast elkaar een plekje in haar oeuvre waardoor er een erg herkenbare en verfrissende, unieke stijl ontstaat. Naast haar eigen set, verzorgt ze ook een avond van AMOK dit jaar waarvoor ze Makaya McCraven en Le Motel & Antoine De Schuyter uitnodigde. Op die manier kon ze dus van het festival een totaalervaring van muziek, beeld en performance maken waarin diezelfde persoonlijke toetsen terugkeren in verrassende vormen. Een interview kon dus niet op zich laten wachten!

Esinam Amok

Je kreeg dit jaar carte blanche om het programma voor AMOK op te stellen. In je programmaomschrijving vermeld je al dat je een geheelervaring wil maken waarbij de verschillende elementen van je persoonlijke universum worden samengebracht, maar hoe ben je precies begonnen aan het programma?

Ik ben vooral begonnen vanuit de ervaring: wat horen en zien mensen als ze naar het festival komen? Iedere act heeft natuurlijk zijn eigen kleur, gevoel en mood, maar ik moest ook nadenken over de link tussen hen. Een link die ik eigenlijk erg intuïtief aanvoelde. De artiesten die ik heb uitgenodigd, vind ik daarnaast natuurlijk ook gewoon geweldig en in de eerste plaats wou ik dus hun werk ook kunnen meegeven met het publiek. Niet per se in de rol van een mentor, maar als een jonge artiest die haar visie kan overbrengen.

Op die manier hoop ik ook verschillende publieken te kunnen aantrekken zodat je komt voor het een, maar misschien blijft voor het ander en misschien kan ik op die manier verschillende groepen samenbrengen op het festival. Ik weet ook niet welk publiek er aangetrokken wordt in Brugge dus dat maakt het ook erg spannend om te zien hoe er misschien mensen uit Brussel zullen mixen met mensen uit Brugge en Gent.

Gingen er lastige keuzes of onvoorziene moeilijkheden gepaard met de curatie?

Eigenlijk op zich niet, ik had toen ik eraan begon een lang verlanglijstje met namen en artiesten die ik graag had gezien en dan moet je op basis daarvan kijken wat binnen de mate van het mogelijke ligt {lacht}. Hoe zit het met het bijvoorbeeld met budget en beschikbaarheid of de covid-situatie? Maar, ik had geluk! Makaya McCraven was bijvoorbeeld beschikbaar. Ik had nog andere dromen zoals Lianne La Havas, maar het moet natuurlijk realistisch en binnen de mate van het mogelijke blijven. Ondanks die beperkingen, heb ik echter wel een geweldig mooi programma kunnen samenstellen!

Een programma waar je zelf ook deel van bent, wat kunnen we verwachten van je optreden?

Het is altijd moeilijk om jezelf te omschrijven natuurlijk, maar ik ga spelen met de band op AMOK. We zijn de eerste naam, dus ik mag de ambiance zetten voor de rest van de avond. Je kan zeker een feestje van mij verwachten met een goede stemming en veel dynamiek. Normaal gezien mag het publiek rechtstaan, dus er kan gedanst worden, de zaal kan wat vrij bewegen. Het gaat om op je voeten staan en je laten meeslepen door de muziek.

Hoe zou je je eigen stijl eigenlijk omschrijven?

Zeker op het laatste album zou ik zeggen dat ieder nummer een eigen stijl heeft. Het is moeilijk om echt vast te pinnen, ik probeer het palet wijd open te houden. Dus wanneer ik werk, denk ik niet echt na over wat ik moet doen, ik volg mijn gevoel en dan zie ik wel wat het resultaat precies is. Intuïtie is eigenlijk op die manier een deel van mijn muzikale identiteit. Daarom kan ik zelf ook niet echt mijn stijl vastpinnen. Het verandert.

Esinam

Een netwerk van invloeden keert vaak terug in omschrijvingen van je muziek, je zei het daarnet zelf over je programmatie, dus wat zijn die invloeden en voorbeelden dan voor jou?

Het zijn niet zozeer invloeden als indrukken en emoties. Ik laat mij beïnvloeden door mijn gevoel. De composities zijn dus vaak echt intuïtief. Ik zoek dan naar de juiste kleur om mij uit te drukken.

Je muziek wordt daarom, geloof ik, ook vaak als soundscape bestempeld, wat houdt die term voor jou in?

Muziek is erg zintuiglijk zijn en in mijn geval wil dat zeggen dat als ik muziek luister, ik mijn ogen kan sluiten en mij een voorstelling kan maken van de muziek of kleuren en beelden kan verbinden aan die muziek. De ene muziek doet dat al meer dan de andere maar als dat gebeurt, vervoert het je als het ware. Je reist - als je naar muziek luistert – een beetje door een landschap. Dat gevoel wil ik ook overbrengen op het publiek natuurlijk en dat is wat een soundscape, voor mij toch, inhoudt.

Dat keert ook terug in de programmatie, de artiesten hebben dat gevoel, die vervoering gemeen en slagen er allemaal in om dat soort soundscapes te scheppen. Zowel Makaya met zijn jazzy ritmes en progressieve geluid als Le Motel met zijn vette beats. Die laatste brengt trouwens ook nog eens Antoine De Schuyter, een vj mee waardoor de soundscape letterlijk zal vertaald worden.

De piano was je eerste instrument, toen volgden Afrikaanse percussie-instrumenten en dan stapte je plots over op de dwarsfluit, wat deed jou naar dat instrument grijpen?

Ik weet eigenlijk niet zo goed waarom ik plots van gedachte veranderde. Ik had eigenlijk eerst een dwarsfluit geleend om eens te proberen en het beviel mij echt. Daarna moest ik veel reizen en was dat instrument eigenlijk perfect daarvoor en sindsdien ben ik er niet meer mee gestopt.

Je kan er gewoon erg veel verschillende dingen mee doen, het geeft textuur en kleur aan je muziek. Ik vind het dus een geweldig instrument!

Esinam treedt op 8 oktober op in het MaZ Brugge en neemt in haar sleep Makaya McCraven en Le Motel & Antoine De Schuyter mee voor een avond vol muziek. De multi-instrumentaliste heeft op 3 september haar debuutplaat 'Shapes in Twilights of Infinity' uitgebracht bij het Brugse huislabel van KAAP: W.E.R.F. Records. Voor een wervelende, ritmische avond moet je bij Esinam zijn.

Tekst: Nicholas Vandenbussche, Beeld: pers
Uit BLVRD Magazine editie #24

Uw browser wordt niet ondersteund, schakel over naar een andere voor een optimale ervaring.