Tristan, Florens en Stef van Tillup ontwikkelden ‘Impakt’

Ook dit jaar was het weer zo ver. De bewustwordingscampagne ‘Mei Plasticvrij’ probeerde in mei opnieuw het gebruik van wegwerpplastic drastisch te doen dalen. Het reduceren van plastic wordt één van de belangrijkste uitdagingen de komende jaren. Drie studenten Industrieel Product Ontwerp (IPO) uit Howest Kortrijk dachten daar hetzelfde over. Tristan Ryckaert, Florens Denys en Stef Crols van Tillup ontwikkelden ‘Impakt’, een herbruikbare wikkeldoek voor palletladingen. Ik sprak met Tristan over de start-up en hoe ze zich focussen op duurzaam ontwerp.

Tillup

Hi Tristan! Hoe zijn jullie in godsnaam op het idee van Impakt gekomen?

Tristan: “Voor een schoolopdracht moesten we een product ontwerpen voor Colruyt groep. Dit mocht iets zijn dat bruikbaar was voor eender welk aspect binnen het bedrijf. Sommigen ontwierpen nieuwe rekken om in de winkels te plaatsen, anderen kozen voor een speelsere indeling van de Dreamland filialen. Wij zijn echter verder gaan kijken dan Colruyt groep zelf en zijn hierdoor bij AMAB terecht gekomen. Dit is een maatwerkbedrijf dat herverpakkingen doet voor Colruyt. Initieel wensten we in dit proces een ecologisch product ontwerpen. Er was hier echter geen vraag naar en ze wilden bij de huidige oplossing blijven. Daarna kaartten we het probleem van de wikkelfolie aan, er wordt namelijk altijd heel veel van gebruikt en dit is niet zo ecologisch. Zowel AMAB als onze docenten waren hier wel heel erg geïnteresseerd in. Na dit probleem in kaart te hebben gebracht zijn we met de oplossing ‘Impakt’ gekomen, een duurzaam en herbruikbaar wikkeldoek om ladingen vast te zetten op paletten, dit in plaats van de vervuilende plastic wikkelfolie.”


Kunnen bedrijven weldra zelf aan de slag dan met Impakt als milieuvriendelijk alternatief?

“We zitten nu nog volop in de prototype fase en zullen binnenkort verschillende testprojecten opstarten bij enkele maatwerkbedrijven. De prototypes worden momenteel gemaakt bij Weerwerk in Roeselare. Dit is zoals AMAB een maatwerkbedrijf zodat we ook de sociale economie verder steunen om zo samen voor een groenere toekomst te zorgen. Onze doelstelling is om het afval gecreëerd door de wikkelfolie drastisch te verminderen. We mikken op september om de eerste doeken effectief op de markt te brengen.”


Wat doen jullie zoal met Tillup precies?

“Tillup is een ecodesign bureau. Impakt zal nu het eerste product zijn dat we zelf op de markt gaan brengen. Hiernaast willen we duurzame en circulaire producten ontwerpen voor externen. Zo zullen we in de nabije toekomst bakfietsen ontwerpen voor een Belgische fietsenfabrikant. We zijn ook bezig met circulair footwear. Dus wij willen en kunnen in feite allerlei diverse producten ontwerpen voor verschillende sectoren. Zolang ze maar duurzaam en ecologisch zijn of ze de verandering willen maken naar een circulaire economie.”

Eerste proto

Wat houdt dat in, circulaire economie?

“Circulaire economie is eigenlijk een verzamelterm voor alle productieprocessen waar geen ‘virgin materials’ bij te pas komen. Dit impliceert dus dat het meestal over upcycle-, downcycle- en recycleprocessen gaat. De term is vrij overkoepelend; het kan zowel gaan over het recupereren van touwen tot hergebruiken van voedsel dat anders weggegooid zou worden. In ons verhaal gebruiken we materialen van afvalstromen en reststromen waardoor het doek volledig herbruikbaar is en alles recycleerbaar is.”


Vorig jaar deden jullie mee aan de EcoDesign Awards voor studenten, een project georganiseerd door OVAM en Vlaanderen Circulair. Wat hebben jullie hiermee gewonnen?

“Alles is begonnen door de eervolle vermelding die we kregen bij de OVAM EcoDesign Awards, we hadden het enige relevante product voor de bouwsector ontwikkeld. We dachten bij onszelf: “Waarom doen we niet eens mee met een wedstrijd?”. Na het winnen hiervan is de bal eigenlijk pas echt aan het rollen gegaan. We werden door Howest Onderneemt gecontacteerd om het product verder uit te werken, als student ondernemers dan. Dit was aanvankelijk niet echt de bedoeling, maar we begonnen er steeds meer en meer over na te denken, spraken erover met elkaar en uiteindelijk zijn we er toch voor gegaan omdat het ons zo’n leuk en interessant project leek. Toen we ook door potentiële klanten werden benaderd zeiden we volmondig ja en nu zijn we sinds februari echt gestart.”


Recent wonnen jullie ook €5000 met de Textirama-Award. Opent dit opnieuw nieuwe deuren voor jullie?

“Zeker! Daardoor konden we meteen onze prototypes financieren en sneller enkele stappen zetten. Daarnaast hebben we hierdoor ook goede contacten gekregen binnen de textielindustrie waarmee we nog vaak contact hebben over de innoverende en circulaire materialen binnen textiel.”


Jullie doen nu ook mee aan de Start Academy van Vlajo. Wat hopen jullie hiermee te bereiken?

"We zijn uiteindelijk tot in de finale geraakt van de Start Academy. We hoorden bij de laatste zes van de ongeveer 150 teams die meestreden. Dit was dus echt wel weer een toffe ervaring, vooral ook omdat er zeer veel webinars waren. Uit deze wedstrijd hebben we een coach gehaald waaraan we zeer veel hebben te danken en waarmee we nog steeds contact hebben. Door aan die wedstrijden deel te nemen bouwen we een groter netwerk uit en bereiken we zo veel nieuwe mensen. Voorlopig staat er dan ook nog één wedstrijd op het programma, die van de Stichting voor Toekomstige Generaties. We zouden steun kunnen krijgen om de prototyping fase sneller te kunnen doorlopen.”


Nu is het dus een beetje uitkijken ook naar jullie volgende projecten en het op de markt brengen van Impakt.

“Ja inderdaad, klopt. Er staan dus voor het ogenblik nog verschillende projecten klaar maar voorlopig ligt de focus vooral op Impakt. Vanaf september beginnen we dan aan het ontwerpen van een bakfiets voor een Belgische fietsenfabrikant. Hier kijken we ook heel hard naar uit.”


Tekst: Emma De Coninck. Foto's: Tullip.
Uit BLVRD Magazine editie #22.

Uw browser wordt niet ondersteund, schakel over naar een andere voor een optimale ervaring.