De livestream en de podiumkunsten: ultieme bondgenoten in de strijd voor cultuurparticipatie

Een interview met Peter Devisch (projectcoördinator & muziekprogrammator) en Sietse Wille (communicatiemedewerker) van Cultuurcentrum Brugge.

In een tijd waar de concertbeleving alleen nog maar vanuit de zetel gebeurt en de dansbenen dan maar in de woonkamer moeten worden bovengehaald in plaats van in de foyer, vindt de cultuursector zichzelf volop opnieuw uit. De livestream is hot en de digitale concerten populairder zijn dan ooit, dat weet ook Cultuurcentrum Brugge.

Peter:We waren al eerder bezig met streamingconcepten en hebben zelf al verschillende experimenten opgezet. De Week van de Belgische Muziek is een mooi aanknopingspunt om dit naar een hoger niveau te tillen. Tussen 8 en 14 februari zullen we drie voorstellingen van Belgische bands streamen. Daarnaast geven we ook de kans aan drie lokale dj’s om net voor en na de voorstelling muziek te draaien. We willen niet dat mensen gewoon inloggen op een zwart scherm.”

21 03 05 Slow Pilot Plays Jeff Buckley c Slow Pilot 3

Livestreams en liveconcerten blijven qua beleving helemaal anders. Hoe probeer je, naast het uitnodigen van dj’s, verder het verschil te maken voor het publiek dat vanaf nu enkel vanuit de zetel de concerten kan meemaken?

Peter:In eerste instantie is het zo dat we de zaal zullen omdraaien. De mensen kijken niet naar de black box deze keer, maar naar de Schouwburg zelf. De muzikanten spelen met hun rug naar de zaal waardoor je een prachtig decor kunt creëren. Dat op zich is een leuke ervaring. De dj’s geven we eveneens een plaats in die zaal, maar waar precies verklappen we nog niet. De voorstelling van Slow Pilot is normaal een concert waarbij een groot scherm achter de muzikanten hangt waarop videobeelden geprojecteerd worden. Nu kan dit worden geïntegreerd in het streamingverhaal. Een ander voorbeeld is de muziek die we opzetten wanneer de mensen binnenkomen: Geen klaargezet bandje, maar een bewuste nummerkeuze die past binnen het kader van de voorstelling. Bepaalde aspecten kunnen we, net door het streaminggebeuren, beter in de kijker zetten.”

Sietse: “Bij het streamen zal er ook een chatfunctie zijn. Mensen zullen in interactie kunnen gaan met elkaar en reageren op het concert. De interactie houdt veel meer in dan het louter kijken naar het beeldscherm voor je neus, want naast die chatfunctie voorzien we ook een applausknop. We hopen de verbondenheid met het publiek aan te wakkeren en een samenhorigheidsgevoel te creëren, ook al is het dit keer via een digitale manier.”


De livestream herontdekt zichzelf aan een razendsnel tempo. Stel dat de zaalbeleving opnieuw volop mogelijk is, zien jullie ook dan een verdere toekomst in het streamingverhaal?

Sietse: “Absoluut!”

Peter: “Zeker en vast! Als we nu naar de podiumkunsten kijken, mogen we stellen dat de volledige bevolking op dit moment immobiel is. Twee van de kernbegrippen die bij een cultuurcentrum altijd naar voren komen zijn participatie en laagdrempeligheid. Door livestreams te organiseren kunnen we inspelen op die twee aspecten. Dit wil ook zeggen dat verschillende doelgroepen moeilijk bereikbaar zullen blijven, zelfs als we terugkeren naar het volledige ‘normaal’.”

We denken dan specifiek aan de woonzorgcentra die je kan betrekken bij je werking, of het virtueel brengen van een kindertheater naar een ziekenhuis, de gevangenissen etc. Er zijn veel doelgroepen die we door de livestream alsnog kunnen bereiken. Dit vergt natuurlijk ook een inspanning, het is niet zomaar het in beeld brengen van een voorstelling.”

21 03 05 Slow Pilot Plays Jeff Buckley c Slow Pilot 2

Welke uitdagingen biedt het streamingverhaal voor jullie als cultuurcentrum?

Sietse: “Niet elke band of elk gezelschap staat ervoor open. Het is een grote zoektocht naar wat werkt; Komt het wel goed over online? Boekten we de juiste band of gezelschap om hun verhaal correct weer te geven? We willen dat de mensen het gevoel hebben alsof ze er effectief live bij zijn. Enerzijds maken heel wat gezelschappen ondertussen voorstellingen rekening houdend met de digitale platformen, anderzijds zweren verschillende artiesten bij de livebeleving.”

“Daarnaast moet het gewoon boeiend blijven. De laatste maanden is het aanbod aan livestreams enorm toegenomen en het is nog steeds de bedoeling om erboven uit te springen. Door een bepaalde reeks aan te bieden en zekere doelgroepen aan te spreken die we later ook fysiek bij ons kunnen brengen, proberen we hierop in te spelen.”

Peter: “Tijdens panels die ik volgde over streamings bleef het verdienmodel iedereen bezighouden. De hamvraag is hoe je kan zorgen dat het hele verhaal rendeert.”

“We zitten met z’n allen nog steeds in een experimenteerfase, een zoektocht die zeker nog verder gevoerd moet worden. Veel hangt ook samen met technologische ontwikkelingen en de bijhorende queeste om de ervaring als een echte live-ervaring te doen aanvoelen. Het enige wat je kan doen als een echte live-ervaring te doen aanvoelen. Het enige wat je kan doen als organisatie is het uitproberen en leren van elkaar. De volledige muziekbusiness is daarmee bezig, dat merk je echt.”

21 03 05 Slow Pilot Plays Jeff Buckley c Slow Pilot 1

We hebben het al even moeten missen, maar hoe ziet jullie ideale fysieke concertbeleving eruit?

Sietse: “Mijn ideale concertbeleving is gewoon naar een concert kunnen gaan van een band die je echt goed vindt; Op een rustige plek gaan staan, je ogen toedoen en wegdromen met de muziek. Een hele avond genieten dus.”

Peter: “Inderdaad. De beste concerten zijn voor mij - en dat is tot nu altijd live geweest - de optredens waar je emotioneel helemaal in meegenomen wordt. Of het nu skatepunk, wereldmuziek of indiepop is, als je helemaal kan opgaan in het concert (en achteraf liefst nog een tijdje sprakeloos bent), dan is het voor mij een geslaagde avond geweest. En ja, op termijn zal dat ook kunnen bij een livestream, hoewel velen mij nu wellicht zullen tegenspreken (lacht).”

Denk je dat het echt mogelijk zal zijn om dat emotionele effect ook bij een livestream te bereiken?

Peter: “Ja, en dan verwijs ik graag naar het voorbeeld van Travis Scott in Fortnite. Je ziet daar echt het voordeel van de digitale beleving. Je hebt geen podium en zelf zit je niet zomaar voor een scherm. Scott verschijnt daar out of space tussen iedereen die aan het kijken is naar zijn optreden, technologie die momenteel voor de happy few van muzikanten beschikbaar is. Ik ben overtuigd dat dit niet zal blijven. Het is misschien nog niet voor morgen, maar wie weet komt binnenkort het moment waarop we zullen zeggen: “Dit is wel echt een fantastische ervaring geweest!” Ik zie het trouwens als een alternatief, meer dan een vervanging van het aanwezig zijn in die concertzaal.”

21 03 05 Slow Pilot Plays Jeff Buckley c Slow Pilot voorkeur

Sietse: “We blijven zelf ook de digitale mogelijkheden verder ontdekken. Zo zijn we volop bezig met onze 360, een virtuele tour in het gebouw. We willen ook daar nog verder de mogelijkheden ontginnen, nagaan hoe we een virtuele kopie van onze werking kunnen maken. Het gaat hier niet over voorstellingen, maar er valt wel veel te zeggen over de Stadschouwburg. Virtueel kan je zo soms meer of eenvoudiger informatie geven en verhalen vertellen over het gebouw.”

Ik ben in elk geval heel benieuwd!

Peter en Sietse: “Wij ook!”

Tekst: Aïsha Baert. Foto's: Cultuurcentrum.
Uit BLVRD Magazine editie #20.

Uw browser wordt niet ondersteund, schakel over naar een andere voor een optimale ervaring.