A Taste of Food

Van 14 tot en met 16 augustus worden we via films, talks, walks en workshops ondergedompeld in de wereld van gastronomie, duurzame voeding en sociaal engagement. Deze drie elementen vormen de basis voor een culinaire happening op de site van Het Entrepot: A Taste of Food. Wij hadden een babbel met Dries Notredame (Projectverantwoordelijke Kookeet) en Lander Hoornaert (coördinator Brugs Food Lab) over deze driedaagse.

Wat kunnen mensen verwachten van A Taste of Food?

Dries: “We gaan mensen drie dagen onderdompelen in de foodcultuur met een focus op duurzaamheid, gastronomie en sociaal engagement. Die gastronomische link is er omdat we geloven dat de toekomst van gastronomie ook in duurzaamheid ligt. Veel van onze Brugse topchefs werken met lokale producten. We willen dat nog meer op de voorgrond zetten.”

“Het vertrekpunt van A Taste of Food is de film A Taste of Sky, Lander en ik zijn hierover met MOOOV in gesprek gegaan. De centrale persoon in de film is Claus Meyer, hij is een van de founding fathers van de Scandinavische keuken en hij is ook een van de oprichters van het restaurant Noma in Denemarken. De Scandinavische filosofie rond de foodcultuur is daar heel lokaal. Men werkt enkel met producten uit Scandinavië, in die zin dat alles onder de Deense grens niet in de keuken komt.

De film zoomt in op Claus Meyer die een nieuwe uitdaging zocht en vertrok naar Bolivië. Hij paste de filosofie van de Scandinavische keuken daar toe door onder andere een restaurant te openen in La Paz, de hoofdstad, met allemaal mensen die weinig affiniteit hadden met gastronomie en de keuken. Meyer heeft dat onmiddellijk op een hoog niveau gezet en daar zit ook de link met het sociaal engagement. Mensen in moeilijke leefomstandigheden, kregen via het restaurant (of het project) kansen om te groeien. Het restaurant behaalde uiteindelijk een Michelinster.”

Lander: “We hebben de film ontrafeld en gelinkt aan de werking van het Brugs Food Lab, Food Wave, Kookeet en MOOOV, dat is uiteindelijk samengekomen in die drie dagen. Onze samenwerking behandelt diezelfde waarden: Kookeet zet gastronomie met topchefs centraal, het Brugs Food Lab inspireert met het duurzaamheidsidee van werken met lokale producten en producenten en MOOOV focust op het idee van sociaal engagement.”

Het ene is wat meer gefocust op gastronomie, het andere meer op duurzame voeding of sociaal engagement, maar in principe werken we samen en vertrekt A Tast of Food vanuit wat ons bindt.

- Lander Hoornaert

“Je mag de organisaties ook niet apart zien. Het is een samenwerking waarbij de raakvlakken echt in de kijker worden gezet. Het ene is wat meer gefocust op gastronomie, het andere meer op duurzame voeding of sociaal engagement, maar in principe werken we samen en vertrekt A Tast of Food vanuit wat ons bindt. Brugs Food Lab, Food Wave en Kookeet zijn drie organisaties die werken rond hetzelfde. Het vertrekpunt is de foodcultuur.”

“Food Wave zet ook in op het engagement van jongeren rond duurzame voeding. Het is een heel belangrijk gegeven dat ook in de film terugkomt en ook wij ergens een plaats en vorm willen geven. Zoals Dries al zei: het idee van Noma waarin de waarde, appreciatie en trots voor de eigen ingrediënten en producten van de eigen streek centraal staat, vinden we heel belangrijk. Dat idee nam Claus Meyer mee naar Bolivia, om aan de mensen daar te duiden dat wie ze zijn en wat hun achtergrond is heel waardevol is. Als je daarmee aan de slag gaat, empower je mensen ook.

Hoe willen jullie dit op een toegankelijke manier aan de man brengen?

Dries: “Er zijn verschillende activiteiten vormgegeven over de drie dagen. Met A Taste of Food willen we mensen in de eerste plaats teasen met producenten die betrokken zijn bij Brugs Food Lab. Dat kan je ontdekken via de fietstocht : er werd een route samengesteld die passeert langs verschillende producenten van Brugs Food Lab. Op zaterdagochtend zullen we met jongeren een speciale fietstocht doen langs de producenten en aansluitend zullen we met hen een kookworkshop doen met die producten.”

Lander: “Die fietstocht zet sterk in op het sociaal engagement. We willen inspirerend werken en die eerste interesse en impulsen gaan duiden. Er zullen ook plannetjes verspreid worden van de fietstocht zodat iedereen die deze zomer zin heeft de route kan beleven. Tijdens de tocht passeer je langs eetbare plaatsen, picknickplaatsen en een BBQ-plaats. Je kan dus elk moment stoppen om iets te eten en dat vormt een heel leuke insteek.

Dries: “Op zaterdagavond is er een vertoning van de film en nadien volgt er een debat in aanwezigheid van Wim Lybaert, de inspirator van Kookeet - die ook een echte foodie is - Pieter Lonneville, een chef die heel nauw betrokken is bij Kookeet en Brugs Food Lab en Jens Mouton, lid van het Brugs Food Lab en eigenaar van Boer Bas. Ook Claus Meyer zelf zal die avond aanwezig zijn.”

“We houden ook een Pecha Kucha rond alle aspecten van de foodcultuur. Er gaan verschillende sprekers aanwezig zijn die enerzijds over duurzaamheid spreken en anderzijds over hun producten en de filosofie daarrond. Een van de activiteiten die meer vertrekt vanuit het gastronomische oogpunt is een kruidenwandeling met een gespecialiseerde gids op zondagnamiddag. Meer specifiek willen we mensen tonen welke eetbare kruiden je allemaal kan vinden in de stad zelf. We hebben gevraagd aan Bruno Timperman van Bruut om met de kruiden een hapje te maken. Daarnaast zullen Ran Van Ongevalle en Janah Van Cleven van Bar Ran een mocktail of cocktail maken met de verschillende kruiden. De mensen zullen hier na de wandeling van kunnen genieten.”

Lander: “Op zondagvoormiddag wordt een ontbijtfilm georganiseerd. We vertonen Great Green Wall, die film gaat over klimaatproblematiek waarbij verwoestijning wordt tegengegaan door het bouwen van een grote groene muur met bomen. De film kadert opnieuw binnen dat duurzame idee. Ondernemers Zonder Grenzen komt het inleiden en verschillende klimaatdichters zullen ook aanwezig zijn om het verhaal te versterken. In combinatie met een ontbijt, komt het culinaire aspect er ook bij.”

A Taste of Food vormt daarmee ook wel een eyeopener?

Lander: “Zeker. Alles kan, maar niks moet. Ik geloof dat daarin de kracht zit. We willen proberen het publiek te inspireren en connecties te leggen op een niet dwingende manier.”

Dries: “Dat heb je met het concept van Pecha Kucha ook. Er zullen evengoed producenten zijn die vanuit een meer abstract filosofisch idee bezig zijn met gastronomie. We willen mensen triggeren en dat staat echt centraal. Hetgeen we willen vermijden is het vingertje. We willen mensen echt betrekken.”

Lander: “Ook zo met duurzame voeding waar we inzetten op vleesvermindering, maar iedereen is vrij om te doen wat hij wil. Als je vlees koopt, koop het dan kwalitatief bij een korte keten.”

Dries: “Het heeft inderdaad geen zin om aan greenwashing te doen. Er is vlees aanwezig, probeer er dan duurzaam mee om te gaan. Hetzelfde met vis, je hebt de zee en onze producten: gebruik ze dan.”

Je moet dus geen culinair kenner zijn om volop mee te genieten?

Dries: “Exact. De wildplukwandeling kan je ten volle beleven als je geen link met het culinaire hebt. Ook de ontbijtfilm vormt opnieuw een inspiratie en gastronomische kennis is dus zeker geen verreiste.”

Waarom moeten mensen zeker langskomen?

Dries: “Er zijn heel veel diverse activiteiten en ik denk dat mensen zich ook echt moeten laten inspireren door de film en experts die over de drie thema’s komen praten en debatteren. Het zijn geen activiteiten die je dagdagelijks doet en op die manier kan je je echt laten onderdompelen. Met Brugs Food Lab, Food Wave en Kookeet is het echt de betrachting om naar buiten te komen met dat soort activiteiten en deze in de toekomst ook meer naar voor te schuiven. Het versterkt elkaar allemaal waarbij het culinaire en het duurzame de gemeenschappelijke deler vormen.”

Lander: “Als je geboeid bent door de thema’s eten en duurzame voeding: kom af! Het idee is ook dat er voor elk wat wils is. Een kruidenwandeling is zowel voor een topchef, maar ook voor een leek in de keuken en dat maakt het zo interessant. We willen mensen echt inspireren op basis van de drie thema’s duurzaamheid, gastronomie en sociaal engagement. Laten we met veel iets doen in plaats van met weinig veel.”

www.atasteoffood.be

Partners: A TASTE OF FOOD is een samenwerking tussen Brugs Food Lab, De Republiek, Het Entrepot, Brugge Plus, Kookeet, MOOOV en Food Wave

BLVRD atasteoffood

Tekst: Juliette Cleenwerck. Foto: A Taste of Food
Uit BLVRD Magazine editie #23

Uw browser wordt niet ondersteund, schakel over naar een andere voor een optimale ervaring.